Skuldsättning av thailändska bärplockare i Sverige: nytt initiativ för att förhindra tvångsarbete
Ny rapport från ETI Sverige belyser skuldsättningen av thailändska bärplockare i Sverige. De tusentals thailändare som varje år kommer till Sverige för att plocka bär är högt skuldsatta för att betala sin resa och andra avgifter. Detta försätter dem i en mycket utsatt situation och de riskerar att utsättas för tvångsarbete. ETI Sverige har samlat branschen för dialog och fortsätter nu arbetet med att förhindra att bärplockare skuldsätts genom att införa Employer Pays Principle.

Varje sommar kommer tusentals thailändska personer till Sverige för att plocka bär åt svenska bärföretag. De hyrs in via thailändska bemanningsföretag, men redan innan de når Sverige är de skuldsatta då de måste stå för kostnaderna som har med själva rekryteringen att göra. Bärplockarna försätts därigenom i en mycket svår ekonomisk situation som kan klassas som tvångsarbete och som gör dem lätta att utnyttja.
En lösning för att förhindra skuldsättning är att införa Employer Pays Principle (EPP) inom branschen. EPP är en central del av Dhakaprinciperna om värdig migration (The Dhaka Principles for Migration with Dignity). EPP innebär att arbetsgivaren ska stå för alla kostnader för rekryteringen av migrantarbetare, anställda inte ska behöva betala för dessa kostnader. Den nya rapporten djupdyker i frågan och lägger fram förslag för hur principen skulle kunna implementeras i branschen.
”Det är mycket positivt att det finns ett intresse för att införa Employer Pays Principle. Många parter berörs vilket gör frågan komplex men det är samtidigt oacceptabelt att det förekommer risk för tvångsarbete i Sverige år 2023. Med lagstiftning om corporate sustainability due diligence på intåg har branschen möjlighet att föregå med gott exempel för hur företag kan arbeta med ansvarsfulla affärsmetoder”, säger Christopher Riddselius, senior rådgivare på ETI Sverige.
Bärplockarna, som ofta är fattiga thailändska jordbrukare, måste idag ta lån för att betala de thailändska bemanningsföretagen. Lånet ska täcka kostnader för flygbiljetter, arbetstillstånd, administration, transporter och andra omkostnader.
”Systemet med lånen idag måste bli mer transparent. Intressenters insyn och rättighetshavares möjligheter att följa upp hur väl det fungerar är mycket begränsade och dessutom finns det stor risk för korruption”, säger Christopher Riddselius.
Under våren har ETI Sverige samlat branschen för att påbörja samtal om frågan och nu fortsätter arbetet med hur ett införande skulle kunna gå till i samarbete med bärföretagen och ETI Sveriges medlemmar. Några av ETI Sveriges medlemmar som varit aktiva i dialogen är ICA, Axfood, Coop, Lidl, Martin Servera, Menigo och Systembolaget.
Vill du veta mer?
Om du har frågor om projektet kontakta gärna projektledare Christopher Riddselius på christopher.riddselius@etisverige.se.