16 juni 2023

Vad säger OECD:s nya riktlinjer om företags leverantörsarbete?

För första gången på tolv år har OECD:s riktlinjer för ansvarsfullt företagande uppdaterats. De nya riktlinjerna reflekterar de ökade förväntningarna på företag gällande bland annat mänskliga rättigheter, miljö och klimat. I denna artikel sammanfattar vi uppdateringarna kopplade till företags leverantörsarbete.

OECD:s riktlinjer för multinationella företag om ansvarsfullt företagande är gemensamma rekommendationer från regeringar till multinationella företag om hur ansvarsfullt företagande bedrivs. Riktlinjerna har antagits av 38 medlemsländer och utgör tillsammans med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter de globala standarderna för hur företag arbetar med leverantörsansvar.

2023 års uppdatering reflekterar både de ökade förväntningarna på företag och konkretiserar vad det innebär att bedriva en ansvarsfull affärsverksamhet. Bland annat knyter riktlinjerna an till OECD:s vägledning om due diligence, det finns en tydlig koppling mellan företags arbete med miljöpåverkan och sociala frågor och rekommendationer ges på en rad områden inklusive klimat, hållbarhetsredovisning och samverkan med intressenter.

Nedan sammanfattar vi några av de viktigaste ändringarna kopplade till företags leverantörsarbete.

Due diligence (kapitel II)

Flera förändringar har gjort gällande hur företag förväntas utföra due diligence (tillbörlig aktsamhet). I riktlinjerna finns nu explicita referenser till OECD:s vägledning för due diligence och företag rekommenderas att arbeta enligt de sex stegen för due diligence.

Vidare ska due diligence vara riskbaserat, stå i proportion till hur allvarlig och sannolik den negativa påverkan är och vara lämplig och proportionerlig i förhållande till sammanhanget. När det inte är möjligt att hantera alla identifierade effekter ska företag prioritera baserat på allvarlighetsgrad och sannolikhet för negativ påverkan.

Riktlinjerna förtydligar även vad som avses med ”affärsrelationer” i förhållande till due diligence. Det definieras som ”entiteter i leverantörsledet som levererar varor eller tjänster som bidra till företagets egen verksamhet, varor eller tjänster, eller som tar emot, licensierar, köper eller använder varor eller tjänster från företaget.”. Med andra ord ska due diligence gå bortom direkta leverantörer eller ”tier one”.

Dessutom understryker riktlinjerna att företag ska involvera intressenter på ett meningsfullt sätt i hela due diligence-processen och rekommendationer ges hur detta kan gå till.

Redovisning (kapitel III)

Företag ska offentliggöra information om ansvarsfullt företagande i enlighet med OECD:s sex steg för due diligence och använda sig av extern kvalitetssäkring för att stärka trovärdigheten för informationen som ges.

Mänskliga rättigheter (kapitel IV)

Riktlinjerna betonar att företag bör uppmärksamma extra eventuell negativ påverkan på personer och grupper som löper hög risk på grund av marginalisering, sårbarhet eller andra omständigheter, till exempel människorättsförsvarare och ursprungsbefolkningar.

I samband med väpnade konflikter eller ökad risk för grova övergrepp bör företag utföra förhöjd due diligence för negativ påverkan, inklusive brott mot internationell humanitär rätt.

Arbetsförhållanden (kapitel V)

Riktlinjerna understryker att företag bör respektera alla arbetares rätt till fackföreningsfrihet och kollektiva förhandlingar.

Företag bör tillhandahålla en säker och hälsosam arbetsmiljö i linje med ILO:s deklaration om grundläggande principer och rättigheter på arbetslivet.

Riktlinjerna betonar även att företag bör vidta åtgärder för att förhindra människohandel, tvångsarbete och tvingande åtgärder, inklusive skuldslaveri, och stärka insyn i de åtgärder som vidtas för att hantera risker för tvångsarbete.

Miljö (kapitel VI)

Fler tillägg har gjorts i kapitlet om miljö. Riktlinjerna fastställer att företag ska utföra risk-baserad due diligence för att bedöma och hantera negativ miljöpåverkan kopplade till företagets verksamhet, varor och tjänster.

Vidare betonas kopplingen mellan miljöpåverkan och andra frågor som omfattas av riktlinjerna, till exempel hälsa & säkerhet och påverkan på människor och samhällen. När företag utför due diligence av miljöfrågor bör hänsyn tas till andra miljö- och sociala frågor.

Riktlinjerna betonar vikten av en rättvis grön omställning (”just transition”) och att företag bör bedöma och hantera social negativ påverkan i omställningen till gröna industrier och metoder, inklusive användningen av förnyelsebar energi.

Miljökapitlet konkretiserar även ”negativ miljöpåverkan” genom att lista sex riskområden: a) klimatförändringar, b) förlust av biologisk mångfald, c) försämring av ekosystem på land, d) avskogning, e) förorening av luft, mark och vatten, e) felaktig hantering avfall.

Dessutom fastställs förväntningar gällande begränsning och anpassning till klimatförändringar, biologisk mångfald, hållbar produktion och konsumtion samt djurvälfärd. Bland annat ska företag förena verksamheten med internationella mål om klimatförändringar och biologisk mångfald.

Nationella kontaktpunkter

Länder som har anslutit sig till riktlinjerna har förbundit sig att inrätta en nationell kontaktpunkt (NKP). NKP:erna har två funktioner:

  1. Främja riktlinjerna och OECD:s vägledningar om due diligence.
  2. Tillhandahålla en klagomålsmekanisk där intressenter kan anmäla företag som brustit mot riktlinjerna.

I de uppdaterade principerna har tillägg gjorts för att göra NKP:erna mer effektiva och stärka deras mandat. Gällande klagomålsförfaranden har följande tillägg gjorts:

  • Om parterna inte nått en överenskommelse kan NKP:erna utfärda rekommendationer.
  • NKP:erna ska följa upp genomförande av rekommendationerna.
  • NKP:erna har möjlighet att i sitt slutliga uttalande ge sin syn på huruvida företaget följt riktlinjerna.

Läs mer om Sveriges nationella kontaktpunkt.

Vill du veta mer?

ETI Sverige arbetar med att stötta företag att arbeta med hållbara affärsmetoder i globala leverantörsled. Vårt arbete bygger på OECD:s riktlinjer för multinationella företag och FN:s vägledande principer om företag och mänskliga rättigheter.

Har du frågor om OECD:s riktlinjer eller due diligence? Hör i så fall av dig till oss på info@etisverige.se.